07.04.2014, av Gunn Wålberg
3264

God helse er bra for kjærligheten

god helse for kjærligheten
I anledning Verdens Helsedag den 7. april, har EliteSingles sett på hvordan det å leve sunt og ha god helse, kan hjelpe deg med å finne den rette. Helseveileder Jo Grobbelaar gir deg tips om hvordan du kan leve litt sunnere i hverdagen. Det viser seg at en sunnere livsstil ikke bare påvirker din fysiske velvære, men også utstråling og tiltrekningskraft i positiv retning.

1. Kvinner tiltrekkes av sunne menn

Det er en sterk forbindelse mellom testosteron, stresshormonet kortisol og attraktive ansiktstrekk. I en studie gjennomført av forskere ved universitetet i Abertay Dundee, fant de ut at menn som ble kategorisert som spesielt attraktive av et utvalg kvinner, både hadde sterkere immunsystem og høyere testosteronnivåer. Funnene kan tyde på at kvinner ubevisst er tiltrukket av menn med sterkere immunforsvar.

2. Menn liker avslappede kvinner

Å finne en partner avhenger ikke bare av om man passer sammen, men også av god mental helse. Lavt stressnivå har vist seg å stå i forhold til økt attraktivitet. Studier gjennomført av Dr. Rantala ved Universitetet i Turku i Finland viste at kvinner med lave kortisolnivåer konsekvent ble rangert som mer attraktive av mennene. Gitt at stress kan redusere fruktbarhet, er funnene ikke så overraskende fra et biologisk ståsted. Studien viser også at menn er oppmerksomme på at deres partnere har det bra generelt.

3. Sunt kosthold er mer effektivt enn sminke

Sunn og og næringsrik kost kan gjøre mer enn foundation og concealer. Dette var konklusjonen en gruppe forskere fra Universitetet i St. Andrews trakk fra sin studie. Attraktiv hud og hudtone påvirkes av trening og kosthold, hvilket betyr at hvor attraktive vi oppfattes, påvirkes av hva vi får i oss og om man trener. Før du finner fram sminkepungen neste gang, kan du jo tenke på at menn trolig er like tiltrukket av en usminket, men sunn versjon av deg.

 

4. Trening gjør deg mer tiltrekkende

Er du redd for å vise deg svett og rød foran en potensiell partner? Da kan en nylig studie gjennomført av Kristin McKinney ved McKendree University berolige deg. Deltakere i forsøket ble bedt om å trene og etter økten undersøkte McKinney sammenhengen mellom utskillelsen av adrenalin og tiltrekningskraft. For de som fikk en høy økning i adrenalinnivåene, økte også attraktiviteten hos det motsatte kjønn. For deltakere med lavere respons i adrenalinnivåene, uteble den positive effekten. Så det er ingen overraskelse at treningssenteret er et sted flere og flere møtes, og studien viser også at trening kan gi mer enn en sunn kropp og et avbrekk fra hverdagen.

 

«Man må gi slipp på frykten for å feile helt om man skeier ut.»

 

Så hvor skal man egentlig begynne? Helseveileder og kostholdsekspert Jo Grobbelaar, har gitt EliteSingles 5 tips du kan begynne med. “Å gi helsa et løft og å endre livsstil over tid trenger ikke være så vanskelig. Sammen med mine kunder planlegger vi en egnet framgangsmåte, og vi setter opp en konkret plan som gir mening for hver enkelt. Man må gi slipp på frykten for å feile helt om man skeier ut. Dette er noen steg som er overkommelige i hverdagen for å gi økt velvære, samt selvtillit til å møte din date.”

 

trening er bra for kjærligheten

 

Jos 5 helsefremmende tips i en travel hverdag:

1. En gylden regel er å drikke mer vann. Kroppen din vil takke for deg. Mange går rundt dehydrerte en hel dag.

2. Lag mat fra bunnen av så ofte som mulig. Det er på tide å gå bort fra raske løsninger, men hold det enkelt. Å lage mat sammen kan også være en fin opplevelse.

3. Spis mer grønne bladgrønnsaker. Her er det mye for oss å hente. Nok grønnsaker i kosten er godt for helsa over tid og styrker blodsirkulasjonen og respirasjonssystemet.

4. Vær fysisk aktiv. Bevegelse er gunstig for fordøyelsen og for humøret. Finn en aktivitet som du liker og vær konsekvent. Kanskje har du og daten en aktivitet dere kan gjøre sammen?

5. Sunne forhold er forhold der du både gir og mottar støtte. Start med å forbedre forholdet til deg selv. Når du er glad i og tar vare på seg selv, kan du lettere kommunisere dine behov til din partner.

 

Er det viktig for deg at partneren fører en sunn livsstil? Vi vil gjerne høre din mening!

Kommentarer