Dating på tvers av religioner? Det er fullt mulig, men ikke fritt for fallgruver.

Tro og kjærlighet

Berlin, august 2015. En omfattende undersøkelse blant EliteSingles’ medlemmer viser at det finnes få hinder for å finne kjærligheten med en partner med en annen eller ingen tro. Men når man får barn sammen, kan det bli komplisert.

Vi lurte på om det er forskjell på kristne og andre single som søker kjærligheten via nettdating. Derfor har vi stilt spørsmål til 353 norske medlemmer, og undersøkt intern statistikk fra et tilfeldig utvalg på 30 000 norske EliteSingles-brukere. All informasjon er blitt anonymisert.

Deltakerne i spørreundersøkelsen ser ut til å representere den norske befolkningen: Et stort flertall (80 %) oppgir at de tilhører kristendommen, men litt over halvparten (55 %) av dem er ikke-troende.

Gode nyheter: Religion er ikke noe hinder for kjærligheten

Da overrasker det lite at 65 % av de kristne ikke synes det er viktig at en fremtidig partner deler deres tro. Blant deltakerne som ikke er kristne var hele 80 % åpne for å date en personlig kristen.

Når vi ser på hva medlemmene våre oppgir i profilene sine, viser det seg også at den potensielle partnerens religion er nokså uviktig – hos brukerne som betegner seg selv som kristne var viktigheten bare en anelse høyere.

Dette viser at det er stor aksept for å date noen som har en annen tro, og at kristne og ikke-kristne har store sjanser for å finne kjærligheten sammen.

En risiko med forhold på tvers av troen

Med tanke på å få barn med den fremtidige partneren oppga over 70 % av de kristne deltakerne at det var viktig for dem at barnet ville bli døpt og oppdratt med kristne verdier. Personlighetsprofilen til medlemmene viser dessuten at kristne brukere i mindre grad enn andre er åpne for å date single med barn fra tidligere forhold.

Blant de ikke-kristne deltakerne i spørreundersøkelsen var det kun 16 % som syntes det var greit om de hadde en troende partner som ville oppdra barnet med sine religiøse verdier. De fleste fra denne gruppen syntes at barnet skulle ta stilling til valg av religion når det ble gammelt nok til å forstå. Det samme mener de resterende kristne deltakerne (knappe 30 %).

Partnerskap mellom personer med ulik tro eller livssyn innebærer dermed et visst konfliktpotensial. EliteSingles’ psykolog Salama Marine har fire gode råd for par i denne situasjonen:

1. Snakk om ulike ønsker om ekteskap og barneoppdragelse så snart dere merker at forholdet blir seriøst. Ikke la sommerfuglene i magen gjøre dere blinde for viktige spørsmål.

2. Fokuser på felles verdier: Overbevisningene dere deler ligger til grunn for forholdet og er et stabilt fundament for deres fremtidige familie.

3. Gjør det klart for deg selv og for partneren hvilken betydning troen har for deg – bare slik vil han eller hun ha en real sjanse til å forstå deg.

4. Vær åpen og interessert i partnerens tro eller livssyn. Det betyr ikke at du må gi opp din egen, men å vise interesse for det som betyr mye for den andre vil styrke forholdet.

Kristne single synes nettdating er beste metoden for å finne en likesinnet partner

I spørreundersøkelsen svarte riktignok en tredjedel (33 %) av de kristne at det er veldig viktig for dem at deres partner også er kristen og troende. For denne gruppen er det en stor fordel å kunne oppgi religion som søkekriterium.

Vi spurte deltakerne hva som var det beste stedet å lete etter en partner med samme tro, og da kom nettdating på førsteplass foran «venner og bekjente» og «hobbyer og fritidsaktiviteter». Vi håper å kunne hjelpe mange flere kristne å finne sin bedre halvdel i fremtiden!