Ønsket om barn er størst i storbyen

kart over barneøsnke i Norge

Berlin, februar 2016. En undersøkelse gjennomført av datingsiden EliteSingles viser at barneønsket er størst i Norges storbyer og minst i byer med betydelig færre innbyggere.

For å sammenligne barneønsket i Norges byer kikket vi på brukerdata av over 20 000 medlemmer mellom 18 og 45 år. Alle som melder seg inn hos EliteSingles tar en personlighetstest som består av over 200 spørsmål. Ett av dem gjelder om man vil få barn med en fremtidig partner. Vi så på hvor mange som svarte ja på dette spørsmålet (i prosent) i de ulike norske byene.

Når vi sammenligner resultatene ser vi lokale forskjeller mellom de single i storbyene og mindre byer. Av Norges fem største byer finner vi fire på topplisten (stedene der barneønsket er størst) – kun Drammen ligger på negativlisten og har dermed relativt få innbyggere som ønsker barn./ Tromsø, som har betydelig færre innbyggere enn de andre byene på toppen av listen, ligger likevel på tredjeplass.

Byene der barneønsket er størst:
1. Oslo
2. Stavanger
3. Tromsø
4. Bergen
5. Trondheim

Byene der barneønsket er minst:

1. Tønsberg
2. Haugesund
3. Skien
4. Fredrikstad
5. Drammen

Mer informasjon og tips til ufrivillig barnløse finner du her.